MEDIA ANALYSIS: Al Jazeera moves from East to West

Al Jazeera English has now been up and running for 18 months and has managed to reach 100 million homes. Clare O'Connor looks at the challenges it has overcome, and what it is looking for from PROs.

Rageh Omar, ex-BBC broadcaster
Rageh Omar, ex-BBC broadcaster

As Al Jazeera English prepared for its launch 18 months ago, some media commentators said it would not succeed. The BBC, Sky and CNN, after all, had long since established their own international networks, offering news 24 hours a day.

At the start, Al Jazeera English was only broadcasting from noon to midnight in the UK. Could the Doha-based start-up really compete with established networks, or survive comparison to its older, Arabic sister channel? The Guardian's Middle East editor Brian Whitaker wasn't sure in a November 2006 review, calling Al Jazeera English ‘worthy, some might say to the point of boredom'.

Early opposition
In the US, with its notoriously right-wing media, the channel had bigger problems. Among those in the US opp­osed to Al Jazeera's English-language launch was the Accuracy in Media group, a conservative watchdog. It started an online campaign accusing Al Jazeera of ‘collaborating with terrorist groups'.

While this reaction may seem disproportionate, UK PR professionals were left with questions. ‘You can fall into the habit of stereotyping the network based on who owns it and where it is located,' says Mantra PR director Nick Bishop. ‘But we tried to take a more enlightened approach.' And Bishop has never had any concerns about the network, which now operates broadcast centres in Doha, Kuala Lumpur, London and Washington.

Chatsworth Communications' resident Middle East expert Matthew Austin frequently approaches Al Jazeera English on behalf of clients with interests in the region. ‘The move to English output was a huge leap for a station priding itself on being the first independent television broadcaster in the Arab world,' he admits. ‘But this is now a ser­ious challenger to the two established global English-language news channels, BBC World and CNN International.'

BBC's Rageh OmarStaniforth partner and Labour­Home media officer Mark Hanson agrees. ‘In its target market, it's ext­remely influential,' he says. ‘Having the likes of David Frost on board gives it a higher profile and a weightier presence, boosting its establishment feel.'

Indeed, Al Jazeera English boasts an impressive roster of senior journalists, with Frost presenting a current affairs show called Frost Over the World. The addition of ex-BBC broadcaster and veteran Iraq war correspondent Rageh Omar also cemented Al Jazeera English's mainstream credentials.

Omar now presents a nightly weekday documentary series called Witness. So far, he has secured impressive exclusives, including the last interview with Muslim cleric Abdul Rashid Ghazi bef­ore his death in last year's storming of the Red Mosque in Islamabad.

As one might expect of a station with Middle Eastern roots, Al Jazeera English is particularly receptive to PR app­roaches concerning religion and its ramifications.

Bishop approached Al Jazeera English on behalf of Mantra client The Economist Group, which had compiled a special editorial report on the role of religion in public life. ‘The Economist wanted to reach an audience in a number of territories,' Bishop says. ‘We knew it was something in which Al Jazeera English would be interested.'

Bishop found Al Jazeera English ­acc­ommodating: ‘The team was smart, responsive and easy to work with.'

After a year and a half on the air, Al Jazeera English seems to be succeeding in separating itself from its more controversial Arabic counterpart. At its launch, Al Jazeera English predic­ted it would reach about 40 million homes worldwide. At the end of 2007, that figure hit 100 million.

The channel can be watched on Sky Digital in the UK, with distribution through satellite partners worldwide, including Canal in France, Hong Kong Cable and Wanadoo in Spain. Its website is the most visited in the Arab world and in the top 200 worldwide, according to analysts Alexa.

It has even managed to win the endorsement of the ­Jerusalem Post as Israel boycotts Al Jazeera for its ‘misleading' Gaza coverage, which Israeli ministers claim supports terrorism. ‘There was misinformation initially,' says newsdesk editor Ben Rayner. ‘Now people see we're a reputable organisation.'

TWO MINUTES WITH THE EDITOR
Ben Rayner, newsdesk editor, Al Jazeera English
Do you feel Al-Jazeera continues to suffer from prejudice?
‘There was some misapprehension about what Al Jazeera English would be like when we launched. The US administration was very negative about it. The only time people saw Al Jazeera was when it showed a Bin Laden tape.

Ben RaynerThere have never been any beheadings on Al Jazeera, or Al Jazeera English. Bin Laden has been shown on Al Jazeera because when he makes a statement it is newsworthy. Because of the rise of the internet, these tapes tend to be put on websites now.'

What is your editorial strategy?
‘Al Jazeera English is for anyone and everyone around the world who is interested in a different perspective on the news. We are trying to avoid stories about people who are already in the news.'

With what types of stories should PR people approach you?
‘We have planning teams in our four news centres that are in contact with PR people. NGOs, charities and groups with reports about worldwide issues should contact us. Christian Aid, Islamic Relief and Oxfam have been involved, and we may go to them for comment on stories.
As ever, we're involved with PROs for the British Army, and the Israeli Army.'

CONTACTS
Newsdesk editor Ben Rayner
020 7201 2800
ben.rayner@aljazeera.net

London bureau chief Sue Phillips
020 7201 2800
sue.phillips@aljazeera.net

Business correspondent Lauren Taylor
020 7284 8154
lauren.taylor@aljazeera.net

Features editor Marie Devine
020 7201 2800
marie.devine@aljazeera.net

Entertainment editor Amanda Palmer
020 7201 2863
amanda.palmer@aljazeera.net

Before commenting please read our rules for commenting on articles.

If you see a comment you find offensive, you can flag it as inappropriate. In the top right-hand corner of an individual comment, you will see 'flag as inappropriate'. Clicking this prompts us to review the comment. For further information see our rules for commenting on articles.

comments powered by Disqus

Latest Articles

Home Office brings in Munro & Forster to campaign against FGM

Home Office brings in Munro & Forster to campaign against FGM

The Home Office has tasked Munro & Forster (M&F) with supporting its campaign to eradicate female genital mutilation (FGM) as part of a wider retained brief.

Former White House press secretary Dee Dee Myers to join Warner Bros

Former White House press secretary Dee Dee Myers to join Warner Bros

Warner Bros has appointed former White House press secretary Dee Dee Myers as EVP for worldwide corporate communications and public affairs, effective September 2.

Max Clifford trial jury loses second member as deliberations enter third day

Max Clifford trial jury loses second member as deliberations enter third day

The jury in the trial of celebrity publicist Max Clifford is down to 10 people after another juror was discharged this morning, on the third day of deliberations about its verdicts on 11 charges of indecent assault.

Edelman takes a ride on Branson's slow-motion space adventure

Edelman takes a ride on Branson's slow-motion space adventure

Virgin Galactic is probably on every PR agency's dream assignment list, but previous delays to Richard Branson's space venture suggest it may not be a complete blast.